Cum ne afectează zahărul sănătatea? Efecte nocive pentru organism

Zaharul, sau fructoza, nu are nutrienti. Acesta conține doar calorii care pot crea o serie de probleme de sănătate din cap până la degetele de la picioare. Acesta include toate zaharurile adăugate, fie prelucrate, rafinate, fie naturale. Persoanele de toate vârstele ar trebui să reducă consumul de zahăr adăugat din toate sursele.

Băuturile zaharoase, bomboanele, produsele de panificație și lactatele îndulcite sunt principalele surse de zahăr adăugat. Dar chiar și mâncărurile savuroase, cum ar fi pâinea, sosul de roșii și batoanele de proteine, pot avea zahăr, făcând prea ușor să ajungeți la un surplus de dulce. Pentru a complica mai mult, zaharurile adăugate pot fi greu de observat pe etichetele nutriționale, deoarece ele pot fi enumerate sub un număr de nume, cum ar fi sirop de porumb, nectar de agave, zahăr de palmier, suc de trestie de zahăr sau sucroză. (Vezi mai multe nume pentru zahăr pe graficul de mai jos.)

Zahărul există în mai multe forme, în afară de zahărul de sfeclă albă în pulbere albă (de obicei OMG), pe care îl putem cumpăra la magazinul alimentar. Există efecte ale zahărului în toate formele sale (inclusiv sirop de porumb, miere și sirop de arțar) și consumăm mai mult din acesta acum decât oricând.

Indiferent ce se numește, zahărul este zahăr și poate afecta negativ corpul în multe feluri. Iată o privire mai atentă la modul în care zahărul se poate mânca cu sănătatea dumneavoastră, de la cap până în picioare.

Consumul de zahăr vă dă creierului o creștere uriașă a unei substanțe chimice numite dopamină, ceea ce explică de ce este mai probabil să aveți poftă de bomboane la ora 3 după-amiaza decât un măr sau un morcov. Deoarece alimentele cum ar fi fructele și legumele nu provoacă creierul să elibereze cât mai mult dopamină, creierul începe să aibă nevoie de tot mai mult zahăr pentru a obține același sentiment de plăcere. Acest lucru provoacă acele sentimente de “must-have” pentru înghețata dvs. după cină, care sunt atât de greu de îmblânzit.

Bomboanele sau cookie-urile ocazionale vă pot oferi o rapidă explozie de energie (sau “zahăr ridicat”) prin creșterea rapidă a nivelului de zahăr din sânge. Când nivelul dvs. scade deoarece celulele absorb glucoza, s-ar putea să vă simțiți nervos și anxios. Dar, dacă ajungeți prea târziu în borcanul de zahăr, zahărul începe să aibă un efect asupra stării dumneavoastră de spirit după ora 15:00. Studiile au legat un aport ridicat de zahăr la un risc mai mare de depresie la adulți.

Un alt efect secundar. Este posibil ca pielea să îmbătrânească mai rapid. Zaharul se atașează de proteinele din sânge și creează molecule dăunătoare denumite “vârstnici” sau produse finale avansate de glicare. Aceste molecule îmbătrânesc pielea. Acestea s-au dovedit a afecta colagenul și elastina în piele – fibrele proteice care vă păstrează tenul ferm și tineresc. Rezultatul? Ridurile și pielea îmbătrânită.

Cercetările arată că persoanele care beau băuturi îndulcite cu zahăr tind să cântărească mai mult – și să aibă un risc mai mare pentru diabetul de tip 2 – decât cei care nu o fac. Un studiu a constatat chiar că persoanele care și-au crescut aportul de zahăr au câștigat aproximativ 1,7 kg în mai puțin de 2 luni.

 

Leave a Reply